Laatste maand is begonnen! - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Manon Bergen - WaarBenJij.nu Laatste maand is begonnen! - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Manon Bergen - WaarBenJij.nu

Laatste maand is begonnen!

Blijf op de hoogte en volg Manon

03 Mei 2015 | Indonesië, Senggigi

Hallo allemaal!

Afgelopen week was een week waarin we veel hebben kunnen doen aan ons project! Er is nog genoeg te doen maar met onze planning heb ik daar alle vertrouwen in!
Afgelopen maandag is eigenlijk de enigste dag dat we deze week op de stichting zijn geweest. We hebben daar toen aan ons project gewerkt en even meegekeken met de puskesmas. Zij waren namelijk aanwezig voor een algemene gezondheidscheck van de kinderen! ’s Middags zijn we samen met Mindie en Apip op pad gegaan om een kast te kopen voor de kamer die we aan het inrichten zijn. En we hebben er een gevonden! Ook zijn we langs het ziekenhuis gegaan. Een collega is vorige week vader geworden maar helaas is het kindje een paar dagen na de geboorte op de intensive care beland.. Erg sneu! Dinsdag hebben we in verband met het internet thuis gewerkt. Veel op papier kunnen zetten en steeds komen we weer wat verder!

Woensdag was de dag van de bruiloft! Om 8 uur werden we opgehaald door Mindie, Apip & Chris. De bruiloft was in Midden-Lombok en was lastig te vinden. Na een tijdje tussen de rijstvelden gereden te hebben kwamen we aan bij de locatie van de bruiloft. Het zag er echt traditioneel uit! Ik zal een foto uploaden! ‘Het podium’ waar alles te doen was had 4 stoelen en 1 bankje. Het middelste bankje was voor het bruidspaar en de 2 stoelen aan iedere kant waren voor de ouders. De bruid was Nederlands maar de enige Nederlanders die aanwezig waren, waren haar moeder en stiefvader. Verder konden wij er dus niet veel van verstaan. Wel erg leuk om te zien! Eerst was er een ceremonie waarin de Indonesische variant van het Ja-woord gegeven werd en de bruidsschat geaccepteerd werd. Vervolgens ging het bruidspaar zich omkleden en mochten alle gasten gaan eten. Na een bordje rijst met saté achter mijn kiezen te hebben kwam het bruidspaar terug en werden de ringen bij elkaar omgedaan. Dit wordt normaal niet gedaan bij een ‘sasak-bruiloft’ maar er moest natuurlijk ook wel íets Nederlands zijn hè! Om 13uur waren we alweer terug thuis en ’s avonds zijn we naar de Mall gegaan. We zijn daar karaoke gaan zingen. Wat een nachtegaaltjes hahaha. Ik moet nog steeds lachen als ik de filmpjes zie! Je hebt daar gewoon aparte kamertjes die je kunt huren om karaoke te doen! Na een lekkere maaltijd bij het Gili-café in de Mall was het weer tijd om naar huis te gaan!

Donderdag ben ik naar Mindie geweest om een instructiekaart te ontwerpen voor ons project. Mindie heeft daar een computerprogramma voor dus dat is wel erg handig! Heel de dag hard aan de instructiekaart gewerkt en ’s avonds lekker Mexicaans gegeten bij Matahari. Toen ons eten op tafel werd gezet zag ik ineens allemaal mensen van het restaurant naar de muur achter mij kijken. Toen ik om keek zag ik hem ook: een mega sprinkhaan. Ojee.. De jongen die ons eten bracht vroeg of ik er bang voor was. Yes! Hij ging iets pakken en kwam terug met een stokje met een plastic zakje er aan waarmee hij de sprinkhaan zou kunnen vangen. Hij had hem BIJNA. Echt bijna. En toen, ja…. Sprong de sprinkhaan weg.. Niet zomaar weg.. HIJ SPRONG OP MIJN HOOFD! Een gil kon ik niet onderdrukken en uit reactie heb ik snel bescherming gezocht bij Britt. Hahaha Lieke, Britt en ik zijn niet de enigste die hard moesten lachen. Het hele restaurant kon er wel om lachen. Een lachwekkende laatste avond met Britt gehad dus! Vrijdagochtend is zij namelijk naar Bali vertrokken om vakantie te vieren met haar vriendinnen en zij komt pas terug als papa en mama hier al zijn!

Vrijdag was een nationale vrije dag in Indonesië: Dag van de arbeid! Nou dag van de geen arbeid voor ons! Heel de dag lekker aan het strand gelegen! ’s Morgens had ik weer een schrik momentje. Ik pakte een bord van het afwasrekje en toen zag ik onderin het afwasrekje ineens een rat zitten. Gadverdamme! Deze rat had genoeg gegeten van ons rattengif en was stervende. ’s Avonds wisten we vrijwel zeker dat hij dood was en heb ik Lieke geassisteerd bij het weggooien van dat vieze beest. Vervolgens alles grondig afgewassen en ’s avonds zijn we uiteten geweest met Dianthe en haar vriendinnen bij Happy café. Daar was een live-band dus daar hebben we ons wel vermaakt. Om 12 uur was Loes, een vriendin van Dianthe, jarig en moest er gezongen worden. In plaats van dat de band happy birthday speelde moesten wij zelf ‘Het is een nacht’ gaan zingen voor bij het podium. Tuurlijk heb ik me mooi verdekt op de achtergrond opgesteld! Was een erg gezellig avondje!

Zaterdag ben ik met Lieke naar het strand gegaan bij Café Alberto. De zon is namelijk terug gekomen dus daar moeten we van genieten hè!! En waar kan dat beter dan op het strand! We zijn gaan lunchen bij Temptations vlakbij Alberto. Hier hebben ze echt de allerlekkerste ijskoffie die ik ooit op heb: Blueberry Mocha! Iedere keer als wij hier zijn begint het te regenen en zo ging het natuurlijk ook regenen toen wij hier zaten te eten.

Vandaag is het voor mij geen voorjaarsmarkt van de Raamberg, geen laatste thuiswedstrijd feestje bij de Moer, geen verjaardag vieren van m’n schoonzusje Sharonne. Nee: Vanmorgen zijn we samen met de kinderen van LombokCare naar het strand gegaan! Deze week is ook de groep met Nederlandse studenten aangekomen die waterprojecten gaan doen op Lombok. Een groep van zo’n 15 studenten die er voor gaan zorgen dat er op 3 plaatsen hier in de buurt schoon drinkwater komt! Zij gingen ook mee en in totaal waren er zo’n 20 kindjes. Buiten dat het leuk was om met die kinderen in de zee te zitten was het super leuk om te zien hoe die kinderen hier van genieten. Echt mooi!! Eén kindje had zelfs niet geslapen vannacht omdat hij vandaag naar het strand zou gaan! ’s Middags zijn we naar de Batu Bolong tempel gegaan. Dat is een Hindoeïstische tempel die aan de weg ligt van ons naar Senggigi. Ik kom er bijna dagelijks langs dus werd het nu eens tijd om hier te gaan kijken. Hier heb ik ook meteen de eerste slang gezien sinds ik in Indonesië ben. Nou ik hoop ook meteen de laatste! Hij was gelukkig niet groot en zat op veilige afstand. Ik stond er zelf van te kijken hoe rustig ik bleef maar dat gelooft natuurlijk niemand haha. Daarna hebben we lekker van de zon genoten bij Alberto want het was vandaag écht ZONdag!

Hopelijk hebben jullie ook een lekkere ZONdag!

Tot de volgende keer weer!!

  • 03 Mei 2015 - 19:40

    Margot :

    Wow manon wat gaat dat snel. Nog maar goed genieten van de laatste maand en tot snel! X

  • 04 Mei 2015 - 12:48

    Annie:

    Hee lieve Manon, wat zul jij moeten afkicken als je weer in ons kikkerlandje bent. Altijd leuk om je verslagen te lezen. We zullen ze missen, maar het zal fijn zijn je weer te zien. Geniet ze nog!!

  • 04 Mei 2015 - 23:31

    Kristel:

    Manon, (dieren)held! Het moet natuurlijk ook net jou overkomen dat die sprinkhaan op je hoofd springt!
    Maar waarschijnlijk kun je hier straks nog vaak om lachen.

    De tijd gaat inderdaad heel snel! Geniet nog van je laatste maandje daar, want straks in Nederland ga je de tijd in Indonesië echt missen!!

  • 05 Mei 2015 - 09:45

    Jutta:

    Hahahaha heldin dat je bent. Daar had ik bij willen zijn en net als bij alle andere momenten die je daar beleeft. Echt een dierenvriend jij! En dat Karaoke zingen had ik ook echt niet willen missen :P.

    Tot snel!

  • 05 Mei 2015 - 09:56

    Inge Goossens:

    Het blijven mooie verhalen Manon. Alles gaat hier idd gewoon door maar jouw ervaringen zijn super en zullen je altijd bijblijven! Geniet nog heerlijk daar en niet teveel vechten met al dat ongedierte daar.....
    Als ik dat allemaal hoor blijf ik maar veilig hier denk ik hihi
    Tot over ongeveer een maand.... ik verwacht je wel nog keer op de thee dan voor een Life-verslag! x

  • 05 Mei 2015 - 10:09

    Lia Van Oorschot:

    Nou Manon, Ratten, Sprinkhanen en Slangen ik denk dat je de meest enge en vieze beesten wel gehad hebt. ik blijf voorlopig nog maar in Nederland.
    Maar ook lees ik dat je steeds nieuwe ervaringen op doet en leuke dingen mee maakt.
    De laatste weken ,het gaat nu hard ,geniet er nog van en tot ziens.
    P.S. die rode jurk staat jou wel erg leuk.!!
    Houdoe !!

  • 06 Mei 2015 - 15:10

    Marij:

    Hee Manonneke wat een prachtverhalen, je kunt naast verpleegkundige altijd nog schrijfster worden of beestentemmer whahaha grappig al die diertjes.... Nog ff genieten daar want de tijd vliegt en Papandre en Mamananny komen jou zo halen !

  • 06 Mei 2015 - 17:25

    Marlie :

    Hee Manon,

    Wat leuk om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt! Nog maar een maandje en je bent weer terug. Geniet nog van je laatste maand!

    Jeroen en Marlie

  • 07 Mei 2015 - 07:58

    Karin Vergauwen:

    Hoi piepeloi!! Je verhalen blijven leuk hoor, en idd schrijfster worden zou ook een optie kunnen zijn! Deze ervaring kan niemand je meer afpakken en wat zul jij moeten afkicken!! Maar... no place like home toch? Geniet heerlijk van je laatste maandje, maar ik denk dat het thuisfront errug blij zal zijn om jou weer in levende lijfe te zien!! Neem wat zon mee eej!! Heel veel fun nog!! Toedelszzz

  • 07 Mei 2015 - 21:30

    Guust En Els:

    Veel plezier nog de laatste tijd!
    Groetjes van Guust en Els van Tichelt

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Hallo! 9 februari vertrek ik samen met Lieke voor 16 weken richting Lombok, Indonesië. Ik ga daar mijn laatste minor voor mijn opleiding verpleegkunde uitvoeren. Lieke en ik gaan een project uitvoeren voor de stichting Lombok Care (http://www.lombokcare.com/). Samen met Dianthe en Britt wonen we met z'n vieren in Meningtin Garden. Via deze blog wil ik jullie graag op de hoogte houden van mijn avonturen op Lombok. Liefs Manon

Actief sinds 09 Jan. 2015
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 18318

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 24 Mei 2015

Stage lopen op Lombok

Landen bezocht: