Sta stil en geniet!! - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Manon Bergen - WaarBenJij.nu Sta stil en geniet!! - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Manon Bergen - WaarBenJij.nu

Sta stil en geniet!!

Blijf op de hoogte en volg Manon

26 April 2015 | Indonesië, Senggigi

Hallo allemaal!

Over een maand ben ik weer op Nederlandse bodem. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: Wat gaat de tijd toch snel! Zoals mijn titel van het verslag al zegt: Sta stil en geniet!! De tijd gaat hier nog steeds zo enorm snel. Maar de ‘genietmomentjes’ hier zoals ik bijvoorbeeld heb op mijn scooter of als ik lekker in een zitzak op het strand de zonsondergang kijk heb ik nog steeds iedere dag! Hier hebben we een spreuk aan de muur hangen ‘Kijk eens om je heen: overal is iets leuks te zien’. En dat is écht waar!

In mijn laatste verslag zei ik dat we waarschijnlijk een relax-weekend kregen na het beklimmen van de Rinjani en dat er daarna werk aan de winkel was. En ik had gelijk! Vorige week zaterdag was het niet zo lekker weer en ben ik alleen naar de Mataram Mall gegaan om daar wat rond te kijken. Na een tijdje was ik het toch beu om als toerist overal nagekeken te worden. Als je wit bent vinden de Indo’s het al interessant om je aan te staren & te blijven volgen maar mijn lengte doet daar nog een schepje bovenop! Ik heb uiteindelijk een rustig plekje opgezocht om wat te drinken. Na twee lekkere verse sapjes (die je hier héél veel hebt) ben ik terug naar ‘huis’ gegaan. Als je van de Mall naar huis rijdt hoef je eigenlijk alleen maar rechtdoor te gaan en wie krijgt het voor elkaar om verkeerd te rijden? C’est moi! Ik kwam er gelukkig op tijd achter dus veel extra kilometers heb ik niet gemaakt! ’s Avonds zijn we met zijn vieren gaan stappen bij Marina! Eerst buiten wat gedronken en toevallig was daar net Barcelona – Valencia op het scherm. Ideaal! Zondag hebben we eerst aan het strand gelegen en vervolgens thuis lekker gechillt. Lieke en ik wilde eten gaan halen bij warung Pak Fin Coy die de allerlekkerste Ayam Goreng Ketjap maakt van heel Indonesië. Tenminste, ik kan me niet voorstellen dat die ergens nóg lekkerder is. Het vervelende bij deze warung is dat je nooit weet hoe laat hij open is dus we gingen op de gok! Helaas, dicht! Laten we in de buurt nou een warung hebben waar je kip en witte rijst kunt halen. Een flesje ketjap uit de supermarkt, en voilà: onze eigen Ayam Goreng Ketjap!

Maandag was er weer werk aan de winkel! We hebben weer reactie gehad van school waardoor we nu echt door kunnen. Afgelopen week hebben we echt goed aan het project kunnen werken! Komende week gaan we onder andere de spullen kopen die aanwezig moeten zijn in de kamer die wij mogen inrichten voor EHBO-situaties (de kamer met de muurschildering).

Dinsdag was een traditionele dag in Indonesië: Hari Kartini. Kartini was een voorvechtster van de rechten van de vrouw. Zij is het symbool van de vrouwenemancipatie geworden in Indonesië en ieder jaar op 21 april wordt haar geboortedag gevierd! De vrouwen doen dan een traditionele kebaya aan, dus hadden wij er ook een geregeld! ’s Morgens was er een programma op de stichting met oud Hollandse spelletjes. De kinderen mochten onder andere kroepoekhappen, kralen rijgen en spijkerpoepen. Spijkerpoepen hebben wij ook nog gedaan maar dat gaat toch best lastig met een lange rok aan kan ik zeggen! Na de spelletjes deden de vrouwen van LombokCare nog een ‘fashion-show’ in hun kebaya. Ik was derde geworden en van het prijzengeld hebben Lieke en ik van een lekker ijsje kunnen genieten! Na het programma was het weer gewoon tijd om aan het project te werken. Net zoals de rest van de week! Donderdagavond zijn we bij Mindie gaan barbecueën. Eerst hebben we gezellig samen alles gemaakt en daarna hebben we heerlijk gegeten! Kip met rijst en salade om je vingers bij af te likken! Lezat (heerlijk)!!

En toen was het weer tijd voor weekend! Vrijdagavond was onze laatste avond met zijn vieren! Britt en Dianthe gaan een voor een vakantie vieren met hun vriendinnen en dan is het voor mij tijd om naar huis te gaan. Eerst lekker een Bintang gedronken bij La Chill en daarna naar ‘Papa Besar’ gegaan om lekker wat te eten. Tijdens het eten had ik uitzicht op een gekko op de muur en zag ik niet alleen een kat af en toe rond de tafel lopen maar zag ik ook ineens een muis voorbij komen. Helemaal op mijn gemak zat ik natuurlijk niet maar ja dat kan nou eenmaal voorkomen in Indonesië. Ja.. Zelfs ik ga er misschien wel een heel klein beetje aan wennen (al moet ik er nog steeds niks van hebben haha)!

Deze week heeft het veel geregend terwijl het regenseizoen juist op zijn einde zou moeten zijn. Dit weekend heeft het ook veel geregend maar we hebben ons goed vermaakt! Gelukkig is er altijd nog zoiets als een stok kaarten!! Vele kaartpotjes duizenden hebben we gespeeld! Eerst even op het strand bij Alberto toen het nog droog was en vervolgens hebben we verder gespeeld bij de Bambu Lounge. ’s Avonds zijn we op zoek gegaan naar een restaurant waar ze lasagne hadden en die hebben we gevonden! En die lasagne was enak (lekker)! Vandaag zijn Lieke, Britt en ik gaan kaarten op Gili Air (spreek uit als: eijer, niet op z’n Engels). Een ander Gili eiland dat je vanaf Lombok kunt zien. Gili Air ligt vlakbij Gili Trawangan waar we al twee keer eerder geweest zijn. Helaas begon het te regenen toen we op Gili Air waren maar gelukkig hadden we onze kaarten bij! Ondanks de regen hebben we een erg gezellig weekend gehad en daar gaat het om toch?

Komende woensdag zijn we uitgenodigd voor een bruiloft van een Nederlandse die hier in 2013 stage heeft gelopen. Zij is toen haar ware tegen gekomen en daar gaat ze hier nu dus mee trouwen. Het wordt een traditionele bruiloft waar we de kebaya weer aan kunnen. Ik ben heel erg benieuwd en vind het echt leuk dat ik dit mee kan maken hier! In mijn volgende verslag zal het daar dus ongetwijfeld over gaan!

Alvast een fijne Koningsnacht & Koningsdag voor jullie!!

Liefs vanuit een nu droog Lombok!

  • 27 April 2015 - 21:17

    Mams:

    Lieve Manon,

    Staat je goed, die kebaya! Geloof best dat het niet meevalt om daar mee te 'spijkerpoepen'.
    Wat ben je toch een bofkont dat je daar ook nog zo'n traditionele bruiloft mee mag gaan beleven.
    Dat zal er wel heel anders aan toe gaan dan de feesten zoals wij die hier kennen.
    Leuke foto's, lief ook zo met die kindertjes.
    Weer een hele fijne leerzame week toegewenst met vele geluksmomentjes en natuurlijk heel veel plezier op de bruiloft woensdag! Kijk weer uit naar je volgende verslag!

    Tot gauw weer! Dikke kus,

    MamsXXX

  • 28 April 2015 - 07:12

    Papsie Van Bergen:

    Heey lief dochterke,

    Wat een leuk verslag weer en wat las ik?
    Heb je een modeshow gelopen en een 3e prijs gewonnen?
    Waren de kleren wel lang genoeg?

    Nu hard aan het werk om je stage tijdig klaar te krijgen want voor het geval je het vergeten bent. Het is bijna Mei ................

    Groetjes en tot zoooooooooooooooooooo

    Papsie

  • 28 April 2015 - 07:58

    Pietje:

    Hoi Manon, ik hoef niet weer te zeggen dat je er maar van moet genieten want ik heb sterk het idee dat je dat wel doet. En met de komst van een paar ouwe bekende in het vooruitzicht zal dat niet minder worden. Wel vraag ik me af, als ik jou verslagen lees en foto's zie, wat iedereen in amerika gaat doen. Want voor zover ik informatie heb heeft voor mij indonesie veruit de voorkeur. Daar een tijdje tussen "gewone" mensen leven leert je toch duzend keer meer over een land dan alleen maar mensen te zien die aan je willen verdienen als je ergens als toerist bent.

    Houdoe eej.




  • 28 April 2015 - 11:30

    Manon Van Bergen:

    Nou ome Piet dat weet je pas als je er bent geweest! Hier kun je vast ook een mooie trip maken met de motor hoor! ;) Maar over Amerika ben ik het niet helemaal eens hoor. Die reis is ook aan te raden want dat is ook echt een fantastisch land! Thanks voor de reacties, leuk! :)

  • 29 April 2015 - 08:33

    Anita:

    Hey Manon
    Vooral blijven genieten!!!
    Groeten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Hallo! 9 februari vertrek ik samen met Lieke voor 16 weken richting Lombok, Indonesië. Ik ga daar mijn laatste minor voor mijn opleiding verpleegkunde uitvoeren. Lieke en ik gaan een project uitvoeren voor de stichting Lombok Care (http://www.lombokcare.com/). Samen met Dianthe en Britt wonen we met z'n vieren in Meningtin Garden. Via deze blog wil ik jullie graag op de hoogte houden van mijn avonturen op Lombok. Liefs Manon

Actief sinds 09 Jan. 2015
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 18319

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 24 Mei 2015

Stage lopen op Lombok

Landen bezocht: